Unngå denne tabben når du lærer barn å telle

Mange foreldre kan stolt fortelle om barnet sitt som kan telle til 10. Kanskje kan barnet til og med telle til hundre? Problemet er at det er ganske stor forskjell på det å kunne telle og å ha tallforståelse. Hvis man kan reglen med tall opp til 10 betyr ikke det at man forstår at tall representerer mengder. Selv barn som klarer å løse enkle regnestykker løser disse ofte ved enten å huske svaret, eller å telle opp og ned på fingrene. Tabben vi ofte gjør er å bygge opp om en slik overfladig forståelse for tall uten å gå dypere.

Tallforståelse er nøkkelen til å bli god i matematikk

 

Tallforståelse er en intuitiv forståelse for hva tall er og hvordan de manipulereres gjennom matematiske operasjoner. Det vil si at barnet har forstått hvordan tall egentlig fungerer og har et godt mentalt bilde av hva de representerer. Når barnet utvikler en slik forståelse har de muligheten til å bruke fleksible regnestrategier og har et veldig godt utgangspunkt for fremtidig mattelæring.

Slik sørger du for at barnet utvikler tallforståelsen

 

1. Tell mengder

Et enkelt grep man kan gjøre er å endre måten man faktisk teller på. I stedet for å telle gjenstander ved å peke på dem, er det viktig å presisere at tallet representerer hele mengden. Dette gjøres ved å flytte gjenstandene over i en egen mengde etterhvert som de telles. Hver gang barna sier et tall må de peke på hele den nye mengden:

 

2.  Ikke tell de minste tallene

 Å lære seg å kjenne igjen små mengder uten å telle dem er en essensiell del av tidlig tallforståelse. Det første steget er å kunne skille mellom 1 og 2 gjenstander uten å telle dem, og også navngi mengdene som ”én” og ”to”

Etterpå kan man innføre mengden 3 og trene på å identifisere treer-mengder uten å telle dem. Hvis barnet kan dette har man allerede her gitt barna et godt grunnlag for å forstå matematikk.

 

3. Tell ved hjelp av gruppering

 Når vi voksne kan se at en mengde består av 5 objekter, så er det fordi vi automatisk grupperer i hodet vårt. Vi oppfatter mengden som 3 objekter og 2 objekter, også
vet vi at 3 og 2 er 5. Det er denne automatikken som skiller de barna som får til matematikk fra de barna som ikke får det til.

Derfor er det nyttig å introdusere 4 som ”én mer enn tre”. Når barna så ser 4 objekter, kan man øve på å gruppere i 3 og 1, og at dette tilsammen blir 4. Noen barn forstår dette av seg selv, mens andre barn trenger mange repetisjoner over flere år før de begynner å gruppere automatisk.

4.  Regn ved help av gruppering

Alle tallene kan med fordel introduseres som ”én mer enn det foregående”, men man kan ta læringen til neste nivå ved å forklare at 5 både kan være 4 og 1, men også 3 og 2. Det samme gjelder selvsagt for tallene oppover, og det er også flott å vise barna det man kaller femtallssystemet: 6 er 5 og 1, 7 er 5 og 2, 8 er 5 og 3, 9 er 5 og 4 , 10 er 5 og 5.

Hvis barnet forstår dette har de en god mental model for tall som gjør at de blir mye mer fleksible når det kommer til telling og regning. Hvis de klarer å forstå dette samtidig som de koser seg med matematikk har de et perfekt utgangspunkt for fremtidig læring.